Hangszert a kézbe!

Szerző: | 2023.06.23.

Színes kotta módszerrel a zenei képességek fejlesztéséért

Hallottál már a „zenei transzferhatás”-ról?  Ez a fogalom arra vonatkozik, hogy a zenetanulás pozitív hatást gyakorol agyunk működésére, és ez számos agyi területet érint. Ezt érdemes kihasználni már egészen kicsi gyermekkortól kezdve, hiszen azáltal, hogy a gyermekek énekelnek, hangszeren játszanak, sok-sok egyéb terület is könnyedén fejleszthető.

A hangszeren való játék például remek alkalom arra, hogy gyermekünk amellett, hogy örömteli tevékenységet végez, gyakorolja az önkifejezést, együttes zenélés alkalmával megtapasztalja a közösséghez tartozás élményét. Közben észrevétlenül fejlődik a memóriája, tervezőképessége, kritikus gondolkodása. Javul mozgáskoordinációja és a zene a beszéd, illetve a szövegértés terén is pozitív befolyással bír. A zenetanulás nagyszerű hatása az is, hogy kitartásra és hosszú távú elköteleződésre nevel.

A színes kotta módszer nagyon jó előfutára lehet a hagyományos kottának, mivel kitűnő alkalmat biztosít arra, hogy a gyermekek már egészen kicsi kortól (akár már kétévesen) képesek legyenek a látott jelek alapján dallamot lejátszani. Ez hatalmas dolog, hiszen ez a képesség, a „kódok” értelmezése fogja megalapozni a hagyományos írást, olvasást, illetve a zenei írás-olvasás képességét, vagyis a kotta ismeretét, használatát.

A Színes kotta módszerről

Heinrich Ullrich, német gyógypedagógus dolgozta ki, és Vető Anna adaptálta át hazánkba. Segítségével azok is képesek hangszerjátékra, akik valamilyen okból kifolyólag nem tudnak hagyományos kottát olvasni (óvodások, iskolások, a „régebb óta fiatal” korosztály, zenélni vágyó családok, értelmi fogyatékosok, autisták és halmozottan sérültek). Egyszerűsége miatt könnyen megtanulható, nem igényel komplex gondolkodási műveleteket, sőt még a színek nevének ismeretét sem. Elegendő, ha a gyermekek a színek megkülönböztetésére képesek. A módszer eszközei a speciális színes kottarendszer, illetve az ehhez kapcsolódó hangszerek. A módszerrel, hangszerekkel, kottákkal kapcsolatos további információkat ITT találsz.

Hogyan zajlik a gyermekek zenei fejlődése, és mit tehetünk azért, hogy a zenei képességeket már a kezdetektől alakítsuk? Hogyan használhatjuk a Színes kotta módszert?

0-6 hónapos korig:

Élete első hat hónapjában a kisbaba hangadása többségében a sírás, de egyéb módokon is kommunikál. Örömében, izgatottságában, például, ha ismerőst lát, kezét, lábát gyorsan mozgatja, s közben játszik a hangjával, ami akár másfél oktáv távolságban vándorol. Jellemző, hogy a hangadás mozgással kapcsolódik össze, ismétlődő mozgásokat ismétlődő hangokkal kísér a kicsi.

Lehetőségek a fejlesztésre:

  • Dúdolj, énekelj sokat a gyermekednek. Halk dallamokkal és ringatással nyugodt, meghitt közös pillanatokat élhettek át, jó alkalom az anya-baba kapcsolat elmélyítésére.
  • Éber perceiben mondogass neki ritmusos mondókákat, legjobb, ha mozgással is kíséred őket. Sétálsz, a ritmusra lépve, öledben a babával, így érzi a mondókák lüktetését.
  • Szórakoztasd énekléssel, miközben például a pihenőszékben „ücsörög”. A mindennapi rutin tevékenységekhez is kapcsolhatsz dalokat.

Színes kotta: Játssz egyszerű dallamokat a színes kottához használatos tubafonon! Közben nagy, színes képeken meg is mutathatod, megnevezheted a lejátszott hangokhoz kapcsolódó színeket.

6-12 hónapos korig:

A baba hangadásában többféle hangzó, hangszín, hanglejtés váltakozik, megjelenik benne a ritmikusság. A „baba beszéd” még mindig nagyon szorosan kapcsolódik a mozgáshoz. Megfigyelhető, hogy a mozgékonyabb, gyorsabb mozgásfejlődést produkáló babák a beszédfejlődés terén is látványosabb ütemben haladnak.

Lehetőségek a fejlesztésre:

  • Helyezkedj el a gyermeked közelében úgy, hogy jól lásson. Állj elé, ülj mellé, vagy ha éppen fekszik, hajolj fölé! Énekelj, mondogass mondókákat gyermekednek mozgással kísérve! Közben mozgathatsz előtte élénk, figyelemfelkeltő tárgyat, így nem csak hallja, hanem látja is a zeneiséget.
  • Nagyobb, már ülni tudó babádat ültesd az öledbe, vagy magaddal szembe, és óvatosan vezesd a kezét a ritmusra, érzékeltesd a hangsúlyokat!
  • Mindig beszélj hozzá tisztán, ne selypíts, ne gügyögj neki! A kedveskedést inkább fejezd ki változatos, magasabb hangszínnel, nagyobb hanglejtéssel!

Színes kotta: Építsetek színes kockákból tornyot! Alulra kerüljenek a mélyebb hangokat jelölő színek, felfelé haladva pedig az egyre magasabb hangokhoz tartozók. Első kockától felfelé: fekete, barna, kék, zöld, piros, narancs, citrom, fekete. El is énekelheted hozzá a hangokat: dó, ré, mi, fá, szó, lá, ti, dó’. Ezután engedd a picinek, hogy felborítsa a tornyot! Meglátod, nagy kacagás lesz a játék jutalma!

1-2 éves korig

A gyermekek fejlődési ütemében nagyok az egyéni eltérések, így a beszéd, énekelgetés terén is. Általában ebben az életkorban már énekelnek határozott hangmagasságokat, ismétlődő ritmus figyelhető meg a beszédükben. A beszéd- és énekhangok elkülönülnek, a maguk által kitalált hangcsoportokat motivikusan ismételgetik.

Lehetőségek a fejlesztésre:

  • Legyen a mindennapok természetes kísérője az éneklés.
  • Ültesd a gyermeket az öledbe, játssz vele ölbéli játékokat!
  • Könyv lapozgatása, nézegetése közben énekelj a képen szereplő állatokról, tárgyakról, cselekvésekről!
  • A gyermek szélsőséges indulataira reagálj énekkel! Egy-egy hisztinek is jó megoldása lehet egy vigasztaló, nyugtató dallam, vagy egy érdekes énekes játék elkezdése.

Színes kotta: Gyűjtsetek egy-egy hanghoz minél több azonos színű tárgyat, játékokat, könyveket! Ezzel a játékkal gyakoroljátok a színek azonosítását, és hozzá tudjátok kapcsolni a hangot, amit a szín jelöl.

2-3 éves korban

A második születésnap és az óvodába lépés közötti időszakban a gyermekek már képesek egy-egy rövidebb dalt egyedül elénekelni. Szívesen hallatják a hangjukat. Játék, könyvnézegetés közben halandzsáznak, nagy beleéléssel ismételgetnek motívumokat félig beszélve, félig énekelve. Könnyebben ragadja meg őket a dalok, mondókák, versek ritmusa, dallamossága, mint a szöveg értelme. Ilyenkorra már van annyi zenei emlékképük, amiből visszaidézve képesek új dallamok kitalálására, zenei alkotókedvük feléled.

Lehetőségek a fejlesztésre:

  • Ragadj meg minden adandó alkalmat a közös zenei élmények megtapasztalására! Hallgassatok közösen zenét, táncoljatok, mozogjatok, bolondozzatok együtt!
  • Ismertesd meg gyermekedet a hangszerek sokszínű világával! Ha van lehetőséged, adj a kezébe minél többször hangszert! Engedd „zajongani”, dobolni, csörögni, pengetni, ütögetni! Mutasd meg neki, melyik hangszernek mi a rendeltetése, de engedd szabadon próbálkozni más technikákkal is!
  • Fürdetés, peluscsere, öltöztetés közben akár szabadon énekelheted a testrészei nevét, ezzel alakítod a testtudatát is.

Színes kotta: Mozogjatok egy kicsit! Vágj ki köröket 2-3 hanghoz, színes papírból. Tedd le őket a földre. Szólaltasd meg a kapcsolódó hangokat, közben énekelheted a színek nevét is. A gyermek fusson ahhoz a körhöz, amelyik hangot hallja, és üljön rá törökülésben.

4-6 éves korban

Az óvodás korú gyermek élvezi a zenei tevékenységeket. Szívesen hallgat éneket, hangszeres zenét. Képes saját maga által kreált dallamokat dúdolgatni, kis rigmusokat, ritmusokat rögtönözni. A mondókák, dalok ritmusát érzékeli, mozgással, akár ritmushangszerrel érzékeltetni is tudja. Óvodáskor végére a szavakat tiszta kiejtéssel mondja, helyes hanglejtést alkalmaz beszédében, a nyelv zeneiségét érzékeli.

Lehetőségek a fejlesztésre:

Gyermeked ebben a korban már szervezett ének foglalkozásokon vesz részt az óvodai nevelés keretein  belül. Ezeknek anyagát az óvodapedagógusok tudatos zenei célnak, zenei feladatoknak megfelelően tervezik, a gyermekek életkorának megfelelő énekes játékokkal, játékos feladatokkal.

Te is támogathatod a zenei képességek fejlődését, akkor is, ha te magad nem vagy jártas a zenei nevelés kérdéseiben. Itt olvashatsz pár tippet.

  •  A zenei alkotókészség kibontakoztatásához lehet például képről énekelni, vagy énekelve beszélgetni. Elénekelhettek mondókákat is, amihez a gyermek találja ki a dallamot.
  • Menjetek el együtt olyan helyre, ahol láthat, hallhat a gyermek igazi hangszereket. Koncertre, táncházba, vagy akár templomba, gitáros misére. Szoktasd figyelmes zenehallgatásra, ne csak háttér zajnak használjátok a zenét.

Színes kotta: Készítsetek festményt a színes kotta színeiből, például készítsetek sorba, egymás mellé színes lábnyomatokat! Ezt a „kottát” aztán lejátszhatjátok a hangszeren, vagy elénekelhetitek. Így érdekes dallamok születhetnek, és jó alkalom adódik a zenei alkotókészség támogatására.

Színes kotta a PacsirTanodában

Saját foglalkozásaimon is nagy szerepet kap az ismerkedés a hangszerekkel. Rendszeresen használom a gitáromat, ukulelémet, mert fontosnak tarom, hogy a gyermekek lássák, hallják, megtapasztalják ezeket a hangszereket élőben, és ne csak hangfelvételről biztosítsuk az énekhez a kíséretet. A zenei nevelés egyik legkönnyebben kezelhető hangszere a furulya, ez is sokszor előkerül, például dallam felismerés céljából. A bölcsis és ovis korosztály képviselői sokszor kezükbe vehetik a változatos ritmushangszer készlet darabjait, hogy közös zenei élményt tapasztalhassanak. Ezeket a tevékenységeket teszem szó szerint még színesebbé a Színes kotta alkalmazásával. Ezek a hangszerek túlmutatnak az egyenletes lüktetés és a ritmus gyakorlásán, – ami a kicsik zenei nevelésének alapköve -, és a gyermekek maguk tudják megszólaltatni a dallamot is.

A hangszerjáték gyakorlásán túl sok-sok lehetőséget rejt magában a módszer a hangszerekkel, színekkel való játékra. Saját ötletekkel, egyéni elképzeléseink szerint könnyedén lehet olyan játékokat kitalálni és játszani a gyermekekkel, ami közelebb viszi őket a zene, a hangszerjáték szeretetéhez, és amivel meg tudjuk alapozni a komolyabb zenei tevékenységhez elengedhetetlen kottaolvasás, kottaírás képességét.

A PacsirTanodában a foglalkozások közös pontja, alappillére a zene, amit komplex módon egyéb tevékenységek kísérnek. Mind a magyar (Zeneovi, Zenebölcsi), mind az angol nyelvű foglalkozásoknak (MusiKids, BabEnglish) elengedhetetlen kelléke a Tubafon, a Színes kotta módszerhez készített hangszer, illetve kotta gyűjtemény. Az ovisoknak és a totyogóknak egyaránt lehetőségük van kézbe venni, kipróbálni a hangszert, a nagyobbak már a kottával, a színek alapján történő hangszerjátékkal, kezdetleges kottaolvasással is ismerkedhetnek. Sokféle játékba, különböző tevékenységekbe is bevonjuk a módszert, így mozgás, tánc, alkotás, mesélés, éneklés közben is érzékelhetik a gyerekek a hangok magasságát, és azok jelölését.

Ha tehát szeretnéd, hogy gyermeked könnyebben tanuljon, kreatív legyen, tervezőképessége és memóriája nagyobb ütemben gyarapodjon, és nehézség nélkül tudja érzelmeit, és egyéniségét kifejezni, taníts neki zenét, adj hangszert a kezébe!


Szerző: Bohárné Ősi Dóra- PacsirTanoda

Felhasznált források:
Forrai Katalin: Ének a bölcsődében
Forrai Katalin: Ének az Óvodában
szineskotta.com
ashkatan.com/sztorik/a zenei transzferhatás