Mit jelent, hogy keresztény értékrendűek a foglalkozások?

A PacsirTanodában komplex személyiségfejlesztés történik, elsősorban a zene által, mind a magyar, mind az angol nyelvű foglalkozásokon. A keresztény szemléletmód jegyében hangsúlyt kap a közösségformálás, egymás elfogadása, befogadása. Havi projektekben tervezek és dolgozom, és minden projekt tartalmaz egy-egy keresztény utalást: vallásos témájú gyerekdalt, játékos feladatot. Így a keresztény aspektus nem az alapja a foglalkozásoknak, de időnként megjelenik. Felekezettől függetlenül szeretettel várok minden érdeklődő családot, aki nem zárkózik el a keresztény nézetektől!

Gyakran ismételt kérdések

Mit jelent a komplex foglalkozás?

A komplex foglalkozás azt jelenti, hogy több tevékenységterületből tevődik össze. A PacsirTanodában a hangsúlyos terület a zene és az angol nyelv, de ezeken kívül bevonjuk a foglalkozásokba a környezeti nevelést, a verselést, mesélést, a mozgást és az alkotó tevékenységeket is.

Nem vagyunk kifejezetten vallásosak. Lehet ettől még nekünk való a foglalkozás?

Ha nem zárkóztok el a keresztény kultúrától, értékektől, akkor jó szívvel ajánlom bármelyik foglalkozást. Nem hittan foglalkozást tartok, hanem a személyiségfejlesztés részeként jelennek meg a foglalkozásokon keresztény énekek, játékos feladatok, történetek.

Kevésbé nyitott, szorongó gyermekeknek is ajánlott a foglalkozás?

Feltétlenül megér egy próbát. Sokszor a zene hatására a gyermekek feloldódnak, megnyílnak. Lehet, hogy a gyermek kezdetben csak passzív szemlélője lesz a tevékenységeknek, és amikor már ismerős lesz neki a légkör, akkor kapcsolódik be aktívan is. Ez teljesen rendben van.

A babajelek használata késlelteti a beszédfejlődést?

Nem. Sőt, a kutatások azt igazolják, hogy a jelelő babák mind a beszéd, mind a szövegértés terén gyorsabb fejlődést mutatnak, mint a jeleket nem használó kontrollcsoport. Erről bővebben a „Babajelnyelv és a beszédfejlődés” című blog bejegyzésemben is olvashatsz.

Mikortól ajánlott a gyermeknek idegen nyelvet tanulni?

4 éves kor előtt alakul ki a szavak tanulásának képessége, szerencsés az a gyermek, aki már ebben az életszakaszban ismerkedhet idegen nyelvvel. Ilyenkor a gyermekek agya még nagyon rugalmasan alkalmazkodik a nyelvi szituációkhoz, természetes módon sajátítja el az idegen nyelvet. Nagyobb eséllyel beszél majd akcentus nélkül, hiszen még nem alakultak ki benne gátlások a nyelvi hangok különbözősége miatt.

Gyermekem még magyarul sem tanult meg beszélni. Az idegen nyelv tanulása nem akadályozza az anyanyelvi fejlődését?

Nem, sőt anyanyelvi kifejezőképességére, kreativitására, problémamegoldó képességére is pozitív hatást gyakorol az idegen nyelv megismerése. Természetesen rendkívül fontos, hogy többségében anyanyelven beszélgessünk vele, ismertessük meg a magyar kultúrával, nemzeti értékekkel, a magyar nyelv „ízével”.

Nem beszélek angolul. Akadálya ez annak, hogy gyermekemmel részt vegyek a baba-mama angol foglalkozáson?

Egyáltalán nem. A foglalkozáson való részvétel nem igényel nyelvtudást a kísérők részéről sem, csak nyitottságot. Bátran csatlakozz, biztosan rád is „ragad valami” a nyelvből. Ha nyitott vagy és figyelsz, miközben gyermekeddel közösen játszol, megismered az angol nyelv hangzását, tanulhatsz szavakat, dalokat.

Milyen dalok jelennek meg a foglalkozásokon?

Ez az a pont, ahol a magyar és az angol nyelvű foglalkozások élesen elkülönülnek egymástól. Bár mindegyik foglalkozásnak fontos célja a zenei nevelés, a nyelv különbözősége miatt a dalanyag is teljesen más. Hiszen nem csak a beszélt nyelvek között létezik az „anyanyelv” kifejezés, hanem Kodály Zoltán munkássága nyomán tudjuk, hogy van „zenei anyanyelvünk” is.
Így a magyar nyelvű foglalkozások zenei anyagának alapja a magyar népi kultúrából gyökerező népzene, népdalok, mondókák, népi gyermekjátékok, illetve a zenei anyanyelvre épülő kortárs zenészek dalai. Ebben a műfajban elsősorban Gryllus Vilmos az, aki zseniálisan alkot úgy modern zenét, hogy mégis autentikus marad. Ezek egészülnek ki klasszikus zenei művekkel, illetve keresztény gyerekdalokkal.
Az angol nyelvű foglalkozások dalanyagát a klasszikus angol gyerekdalok, és olyan kortárs előadók dalai adják, mint például a Songs for Littles programból ismert Miss Rachel és zenésztársai. Ezek mellett angol nyelvű keresztény gyerekdalok is szerepelnek a repertoárban.

Mi az a Színes kotta módszer, és mire használható?

A módszerről informálódhatsz a szineskotta.com weboldalán, illetve a „Hangszert a kézbe! Színes kotta módszerrel a zenei képességek fejlesztéséért” című blog bejegyzésemben, ahol olvashatsz pár tippet arról is, hogy te hogyan alkalmazhatod a színes kotta módszert.

Az óvodás foglalkozások felkészítik gyermekemet az iskolára?

A Zeneovi zenés személyiségfejlesztő foglalkozás és a MusiKids zenés angol foglalkozás is tartalmaz olyan elemeket, amelyek hasznosak a gyermek iskolához szükséges képességeinek, jártasságainak kibontakoztatásában, viszont egyik sem kifejezetten iskola előkészítő foglalkozás. Ha ilyet keresel, a legjobb szívvel ajánlom az Áthidaló Iskola Előkészítő Program kaposvári oktatóját, Kristóf-Pap Katalin kolléganőmet, aki kiemelkedő szakmai munkájának eredményeként kiérdemelte a 2022-es év Kiváló Áthidaló Oktatója kitüntetést. Őt megtalálod a Fészek Fejlesztő Kuckó elérhetőségein, illetve Az Áthidaló Iskola Előkészítő Program weboldalán.

Gyermekem most szokik be az óvodába. Ajánlott neki valamilyen külön foglalkozás?

Az a véleményem, hogy ebben az érzékeny időszakban a gyermek számára az a legjobb, ha az óvodán kívül nem terheljük további idegen ingerekkel. Tanácsosabb akkor elkezdeni bármilyen új tevékenységet, ha már megszokta az új élethelyzetet.

Gyermekem jár másik foglalkozásokra is. Ajánlatos több helyre is vinni?

Óvodáskorban még a szabad játéké a főszerep, a gyermeknek az a legjobb, ha önfeledten játszhat azt, amit ő maga szabadon választ. Nem jó, ha túl sok kötelező foglalkozás van az életében. Gondoljátok át, mi az az egy-két program, amit hasznosnak ítéltek, és a gyermek is szívesen vesz részt rajta, és vegyétek figyelembe a gyermek egyéni személyiségét. Van, aki örömmel vesz részt többfajta tevékenységben (mozgás, zenés foglalkozás, idegen nyelv…), van, akinek viszont terhet jelent bármilyen külön programra járni. A fontos, hogy a gyermek maga szeresse a tevékenységet, ne a szülők „kényszerítsék” olyanra, amit ő nem akar. Illetve jó, ha elköteleződésre is neveljük a gyermeket, vagyis amit elkezdett, azon vállalja rendszeresen a részvételt.